کدام‌یک امتیاز است، امنیت یا ناامنی؟

کدام‌یک امتیاز است، امنیت یا ناامنی؟

ادامه ناامنی در بخش‌هایی از کشور سبب شده است تا حکومت، با رویکرد امتیازبخشی، از این مناطق حمایت کند. افزایش در بودجه‌ ولایات ناامن، افزایش در نمره‌های کانکور، اولویت در بورسیه‌ها و... از جمله اقدام‌هایی است که حکومت انجام داده است.

در انتخابات پارلمانی نیز حکومت تلاش کرد تا در برخی مناطق ناامن، به مردم کمک کند که بدون مشارکت مردم، افرادی را به نمایندگی از آن‌ها وارد پارلمان سازد؛ اما این تلاش‌ها پس از مقاومت گسترده نهادهای مدنی و جریان‌های سیاسی با شکست روبه‌رو شد. این‌گونه رویکردها سبب شده است تا برخی از افراد از ناامنی در راستای اهداف باج‌گیرانه و امتیازطلبانه‌شان بهره‌برداری کنند. متاسفانه حکومت به‌جای اقدام‌های اساسی و بنیادین در راستای تامین امنیت شهروندان، با سیاست‌های مقطعی و غیرقانونی، فرهنگ باج‌دهی را نهادینه کرده است. سرور دانش، وزیر پیشین تحصیلات، یکی از چهره‌هایی بود که با حاتم‌بخشی نمره‌های امتیاز و خیراتی، بنیاد یک بدعت بزرگ و تاریخی را به‌جا گذاشت و اکنون این روش به‌عنوان یک سنت از سوی حلقه‌های امتیازطلب ادامه پیدا می‌کند.

روز گذشته زمانی‌که بحث برسر امتیاز دادن به فارغان ولایات ناامن در مجلس نمایندگان مطرح شد، یک‌تن از نمایندگان ولایت بغلان اعلام کرد که ولایت آن‌ها نیز ناامن است. متاسفانه سیاست امتیازبخشی به ولایت‌های ناامن سبب شده است تا امنیت به‌عنوان یک امتیاز به‌شمار نرود. اگر چنین رفتارها از سوی حکومت ادامه یابد، ولایات دیگر نیز شاهد ناامنی‌های خودساخته خواهند شد تا از این حاتم‌بخش‌ها بی‌نصیب نمانند. انتظار اساسی این است که حکومت با پدیده‌ی ناامنی، با منطق و سیاستی سالم، برخورد کند و امنیت را به‌عنوان یک دست‌آورد مهم، مورد تمجید و ستایش قرار دهد، در غیر آن با این نوع رفتارها ولایت‌های امن نیز به‌دست باشندگان آن، ناامن و باج‌گیری به یک فرهنگ عموم بدل خواهد شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مطالب قبلي





Copyright © 2009-20010 Loxblog.com All Rights Reserved . Designed by Loxblog.com

hazaranaser

محمد ناصر علیزاده

hazaranaser

http://hazaranaser.loxblog.com

هزاره ها پس از سقوط طالبان

کدام‌یک امتیاز است، امنیت یا ناامنی؟

هزاره ها پس از سقوط طالبان

سلام به وبلاگ من خوش آمدید من محمد ناصر علیزاده از کابل هستم وایع تلخ افغانستان

هزاره ها پس از سقوط طالبان